Nyheter

Ja, är det din cykel som står och skräpar på gården? Efter installationen av våra nya cykelställ står en del cyklar kvar i en hög utanför 44:ans port mot innergården. De kan inte stå kvar där, utan måste placeras i de nya cykelställen. Omärkta cyklar som inte tas om hand kommer automatiskt att gå till cykelauktionen som hålls på höstens städdag den 12 oktober.

Från och med första oktober gäller en ny portkod som ni hittar på avgiftsavierna. 

Måndagen den 13 oktober börjar renoveringen av hissarna på Tegelviksgatan 71 och Tegelviksgatan 73. Under arbetet kommer de två hissarna att stå still i tre veckor.

Så hur ska vi klara oss utan hiss?

Välkomna till ett informationsmöte om hissrenoveringarna. 

Kom med frågor och förslag på hus vi kan klara hissavstängningarna tillsammans. På plats finns också en representant för Kone som kan förklara vad som kommer att hända. 

Informationsmötet kommer att hållas tisdagen den 30 september klockan 18:00 i vår föreningslokal Snäckan. 

Varmt välkomna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens Nyheter uppmärksammade idag i en stor artikel att alla Brf:er måste införa nya avskrivningsregler från och med 2026. Vi använder idag avskrivningsregler som kallas K2, vilket betyder att vi skriver av hela fastigheten på 100 år, ca 1,5 MSEK/år. Detta skall motsvara den tänkta värdeminskningen p g a slitage och åldrande. Från 2026 måste vi använda K3, vilket betyder att fastigheten kommer att delas upp i "komponenter", ca 10 st, där varje del får sin egen avskrivningsplan. Komponenter kan vara tak, fasad, vatten/avlopp, hissar mm. Då de olika komponenterna förväntas ha olika livslängd skall de skrivas av baserat på detta, t ex förväntas vatten/avlopp behöva stambyte efter 40-50 år, hissar behöver renoveras efter 30 år etc. 

Vad betyder det för Brf Sjöstaden?

Vi har hittills haft en princip att amortera våra lån med ca 1,5 MSEK per år, vilket är i paritet med avskrivningarna. På detta sätt skapar vi utrymme för att ta upp nya lån den dag vi behöver göra en större renovering, t ex stambyte eller fasadrenovering. 

Exakt vilka avskrivningsbelopp vi kommer att ha efter övergång till K3 vet vi inte idag, men när dessa är kända får vi överväga om vi också skall ändra vår amorteringsplan. Om det visar sig att vi bör höja den årliga amorteringen på lånen kan det förstås påverka vilka avgifter vi behöver ta ut. Vi återkommer när detta är känt. 

Ett färskt exempel som illustrerar "komponentavskrivningar" är vår renovering av hissarna. Som de flesta hört kommer vi att renovera våra hissar under 2025-2027, med 2-3 hissar per år. Det kommer att kosta ca 3,5 MSEK utspritt över 3 år. För att betala detta kommer vi varje år att titta på alternativen att finansiera renoveringen. Detta år har styrelsen planerat att inte ta upp nya lån eller höja avgiften, utan vi minskar på amorteringen av befintliga lån istället. I redovisningen kommer det att se ut som vi amorterar mindre än avskrivningarna, men vi kan motivera detta med att vi gör underhåll och därmed förlänger livslängden på "komponenten hiss". 

Batteribränder är ett ökande problem med alla nya typer av laddfordon som dykt upp de senaste åren. Vi ser då-och-då vanliga bilar eller lösa batterier som är inkopplade till de vägguttag som finns i garaget. Detta är INTE tillåtet. Uttagen kan användas för dammsugare eller andra apparater, men de är inte till för att ladda batterier av just brandrisk-skäl.

Men det finns en lösning - skaffa en "Laddplatskompis". Vi har 17 laddplatser i garaget idag (varav 14 just nu är i bruk). Om du behöver ladda ett batteri - gör upp med någon som har en laddplats att låna ström från deras laddbox på väggen. Det finns ett vanligt uttag på dessa laddboxar också, och laddboxarna är säkra att ladda från. Man kan också se hur mycket ström som någon laddat via detta separata uttag - troligen rör det sig om ett fåtal kronor. Det viktigaste är att vi undviker bränder.