Nyheter

Det är dags för elräkning igen.

I det kuvert som i dagarna anländer från Nordstaden finns elkostnaderna på månadsavin för april.

Det gäller elförbrukningen för perioden 25 november 2021 - 24 februari 2022. Elpriset hamnade på 2,0664 kr/kWh plus moms.

Medlemmar har hört av sig och frågat om var föreningens skyddsrum finns. Vi sänder därför ut ett nyhetsmeddelande från i fjol somras då vi hade haft besök av MSB:

Godkänt för skyddsrummen i BRF Sjöstaden

MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, har gjort en inspektion av föreningens skyddsrum.

Det är förrådsutrymmena längst ner i 77:an, 79:an, och mellan 42:an och 44:an som är planerade att användas som skyddsrum vid behov. 

Där finns ventilationsrör, filter, fläktskåp, toalettutrustning mm i särskilda utrymmen.

MSB:s kontrollant gav oss Godkänt och ansåg att allt såg ovanligt bra ut. Nästa inspektion görs enligt plan om tio år.

Piratflaggan är nästan det enda som sticker upp från båten som sjunkit längs vår kaj.

Båten gick under strax efter midnatt onsdag 23 februari. Stockholms hamn larmades och dykare kallades in,men enligt uppgift befann sig inga människor på båten när den sjönk som tur var.

På Hammarby sjöstads facebooksida finns en bild på båten innan den sjönk. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10227785665847061&set=p.10227785665847061&type=3

Bilden är tagen den 13 december då polisen uppenbarligen gjorde ett besök. 

Det här är den tredje båten längs kajen som sjunkit de senaste åren.  

 

Den slutgiltiga signalen om att julen är förbi kom på torsdagsförmiddagen den 3 februari.

Då anlände JE Mark och tog ner granen, sågade bort grenarna och samlade ihop julbelysningen.

Med minskad julbelysning på de timmar då föreningen gör av med mest el minskar också elkostnaden för oss alla, eftersom Ellevio tar som mest betalt när det är som högst förbrukning.

En av de vackra stora blomkrukorna - fyrfaten - på gården har välts omkull. Inte av stormen utan av en bil.

En släkting till en medlem hörde av sig om olyckan i fredags och erbjöd sig att betala kostnaden. Förhoppningsvis via bilförsäkringen.

En liknande olycka hände för några år sedan, men då var det tack vare att en medlem sett vilken transportfirma som kört omkull krukan som föreningen kunde få ersättning.

Då blev det en mindre skada som kunde lagas. Nu ser det svårare ut att fixa krukan.

Styrelsen hoppas med bistånd av Trädgårdsgruppen kunna ersätta fyrfaten. Medlemmar som har tips var vi kan få tag på en kruka som passar får gärna höra av sig till styrelsen.