Nyheter

På förekommen anledning vill vi återigen påminna om att återbrukshyllan i miljörummet är till för sådant som kan återbrukas. 

I helgen har en medlem hittat medicinska pipetter med tydlig uppmärkning att de innehållit smittfarligt avfall. 

Detta är naturligtvis inte okej. Liknande avfall har tidigare lämnats på hyllan.

Om vi inte klarar av att lämna hela, rena och ändamålsenliga saker så finns risk för att vi måste avveckla möjligheten till återbruk.

 

/Styrelsen

Det är dags att försöka få elementen i våra lägenheter att fungera bättre. Därför kommer termostater och radiatorventiler att bytas på samtliga element.

Flera termostater har redan bytts när "Rörmokar-Robban" eller någon i styrelsen gjort en insats för att få fart på kalla element de senaste vintrarna.

Nu satsar vi på att byta samtliga radiatorventiler - de består av en ventil, piggen som syns på bilden, och ett vred för injustering av värmen. Dessutom byts de termostater - den vita ratten längst ut - som inte bytts tidigare.

Det handlar om 800 element och vi siktar på att klara av cirka en tredjedel per år.

Vi börjar med Tegelviksgatan 77 och 79. Rörmokaren räknar med att det tar cirka tre veckor med start andra halvan av augusti.

Mer information efter årsstämman i Solidaritetshuset i kväll. Väl mött från kl 18.

Varmt i lägenheten? Börja inte med att öppna fönstret. Vrid ner termostaten på elementen i rummet först. Så kan vi hjälpas åt att spara energi.

Solen skiner men det är ändå kyligt ute på grund av blåsten denna försommar. Då kan det kännas för varmt i lägenheten. Men öppnar man då fönstret kan termostaten tolka det som att det blivit kallt och dra igång värme i elementet. 

Steg 1 är därför att vrida ner termostaten så långt det går. Steg 2 är att öppna luckorna bakom de breda elementen för att släppa in luft utifrån. Steg 3: Öppna fönster för att släppa in ännu mer svalka.

På det här sättet kan vi slippa onödig energiförbrukning, både av el och fjärrvärme. Så länge utetemperaturen ligger under 16 grader värms vattnet i elementen både av fjärrvärme och luftvärmepumpen som går på el.

Det är också klokt att vrida termostaterna fram och tillbaka, att "motionera" dem, för att ventilen innanför inte ska låsa sig.

Vrid även gärna ner och "motionera" termostaten till golvvärmen.

Så kan vi hjälpas åt att sänka energikostnaderna för föreningen även när vi reser bort på semester.

Och när man lämnar lägenheten några dagar är det klokt att skruva igen kranen till diskmaskinen. Det är trist med vattenskador.

Det har gått 25 år sedan medlemmarna valde den första styrelsen i vår förening. Den 19 maj är det dags igen. Vi möts för årsstämma i Världsbiblioteket i Solidaritetshuset på andra sidan Tegelviksgatan, och firar tillsammans efteråt.

Årsmöteshandlingarna har i dagarna delats ut i postfacken. Där finns utöver årsredovisning, revisionsberättelse och valberedningens förslag också snygga grafer över föreningens ekonomiska utveckling sedan 1997 med avgifter, lån, amorteringar, räntor och kostnader. Plus en prognos för ekonomin de kommande åren.

Det är extra viktigt i år att alla tar med sig dem till stämman eftersom det inte finns några möjligheter att visa PowerPoint-bilder i Solidaritetshuset.

Världen står vid en historisk vändpunkt i dessa dagar och det påverkar även BRF Sjöstaden.

+ Ingen vet till exempel hur räntorna på våra lån kommer att förändras. I prognosen räknar vi med en 40-procentig ökning från 0,71 till 1 procent de närmaste åren.

+ Vi vet inte heller om det blir ett nytt akut läge där många flyktingar söker sig till Sverige. Några medlemmar har föreslagit att övernattningslägenheten Musslan då ska kunna erbjudas som tillfällig bostad. Det krävs ett stämmobeslut för att göra det. Styrelsen har skrivit en motion om detta som finns i årsmöteshandlingarna.

Efter stämman firar vi 25-årsjubiléet med en italiensk buffé, inklusive efterrätt. Och till skillnad från den tidigare möteslokalen Pumpan finns det inga krav på när vi måste gå hem!

Ingång på gården Tegelviksgatan 40. Registrering från kl 18. Stämman öppnas kl 18.30.

Alla fordon och alla grejer måste vara ute ur garaget kl 7.30 – 15.30 på tisdag för att Städpoolen ska komma åt att göra rent i garaget.

På tisdagsmorgnar finns det gått om plats att parkera på gatorna i kvarteret