Telias fasta telefoni som bl a går till porttelefon er och hissarna är ur funktion.
Det är felanmält.
Telias fasta telefoni som bl a går till porttelefon er och hissarna är ur funktion.
Det är felanmält.
Telias fasta telefoni som bl a går till porttelefon er och hissarna är ur funktion.
Det är felanmält.
För en månad sedan hade vi inbrott i garaget och ett inbrottsförsök i ett förråd. Nu har vi haft ett nytt inbrott, i samma förråd som förra gången!
Förra gången lyckades tjuven inte ta sig in i förrådsutrymmet. I stället förstörde hen låset så mycket att det inte gick att ta sig in genom dörren ens med nyckel.
Den här gången tog sig tjuven in genom dörren till "F11". Men därefter verkar hen ha gett upp inbrottsförsöken. Hänglåsen till de två förrådsutrymmena är orörda.
Tjuven som den här gången verkar ha smitit in genom porten till Tengdahlsgatan 42 försökte sedan ta sig in i garaget.
En täckbricka vid dörrhandtaget har skruvats loss men det gör det inte möjligt att öppna dörren till garaget. Det krävs tagg för att komma in genom den dörren och tjuven inte lyckats bryta upp det låset, enligt Låsmakarnas hantverkare som bytte ut skadade delar i förrådsdörren under måndagen.
PS. Helgens stopp i soprören i Tegelviksgatan 75 fixades också under måndagen. DS
Vintertullstorget är den närmaste platsen för begagnade granar för oss på den här änden av Södermalm.
Det har redan bildats en hög av utslängda granar trots att det är långt till tjugonda Knut.
Men det är ingen brådska att dansa ut granen. Kommunen lovar att hämta dem på Vintertullstorget och andra officiella platser ända fram till 31 januari.
Kommunpolitikerna erbjuder nu "sänkt pris" till bostadsrättsföreningar för friköp av tomten som husen står på. Men det visar sig vara bluffrea. Priset som kommunen kräver för BRF Sjöstadens tomt är drygt 225 miljoner kronor.
Politikernas "erbjudande" är svaret på den kampanj som bostadsrättsorganisationerna drivit, och som vi skrivit om här på hemsidan: https://www.brfsjostaden.se/nyheter?start=75
Där krävde organisationerna ett stopp för de dramatiska höjningarna av tomträttsavgifterna och sänkta priser för friköp av tomten. De pekade också på att Moderaterna som nu styr kommunen röstade nej till höjda tomträttsavgifter när de satt i opposition.
Men när kommunledningen nu kommer med sitt svar till bostadsrättsinnehavarna sägs inget om att stoppa höjningarna av tomträttsavgifterna, som kommer att börja genomföras hösten 2025 för vår förening. Det enda som "erbjuds" är att priset för friköp inte ska vara 100 procent av marktaxeringsvärdet, utan 85 procent.
Det måste klassas som ett erbjudande med armbågen. I fjol somras fick vi beskedet av kommunens exploateringskontor att priset för att köpa tomten är 265 miljoner kr. 85 procent av det innebär 225,25 miljoner!
"Fler stockholmare ska ges möjlighet att friköpa tomträtten till sin bostad", deklarerar borgarrådet Anna König Jerlmyr(M) i sitt svar till bostadsrättsorganisationerna på DN Debatt. https://www.dn.se/debatt/vi-vill-underlatta-frikop-av-tomtratter-nasta-ar/
Men ett pris på 225 miljoner kr innebär ingen realistisk "möjlighet att friköpa tomträtten" för BRF Sjöstaden. Det är omöjligt att få ihop en budget som klarar en sådan upplåning även om räntorna skulle förbli på dagens låga nivå hundra år framåt. Banken vill troligen också ha amortering av lånet.
Fastighetsägarna, HSB och övriga bostadsrättsorganisationer svarade omedelbart: Dra tillbaka tillbaka förslaget! https://www.dn.se/debatt/dra-tillbaka-forslaget-om-frikop-av-bostadshus/
"Enligt vår analys kommer stadens ekonomi inte påverkas nämnvärt eftersom så gott som ingen förening klarar av att genomföra ett friköp vid 85 procent av marktaxeringsvärdet."
Men samtliga partier var eniga om förslaget när det togs i kommunens Exploateringsnämnd och det kommer därför troligen att godkännas på nästa möte i kommunfullmäktige. https://www.svd.se/beslutet-fattat--mark-kan-saljas-pa-rea
Det enda återstående halmstrået för att chockhöjningen av tomträttsavgifterna inte ska genomföras är att Anna König Jerlmyr säger sig vara beredd att diskutera med bostadsrättsorganisationerna, även om Moderaternas "grundinställning fortfarande är att den behöver spegla marknadsvärdet på marken".
Bostadsrättsorganisationerna svarar att de gärna deltar i "konstruktiva samtal om hur en rimlig och rättvis indexuppräkning med rimliga räntenivåer kan se ut."
"Vi är medvetna om att staden ska ha en avkastning, vilket är en självklarhet. Vi anser dock inte att den ska vara orimlig och oproportionerlig när avgälderna höjts, utan att räntan justerats ned. För att sätta det i perspektiv: stadens avkastning är i dag över tio gånger så hög som avkastningen för en statsobligation."
För BRF Sjöstaden vill kommunen höja tomträttsavgiften från 1,4 miljoner kr/år till 3,2 miljoner från hösten 2025. Höjningen ska genomföras stegvis under fem år. Vi rapporterade om följderna av den här höjningen förra vintern på hemsidan: https://www.brfsjostaden.se/nyheter/819-kommunen-vill-chockhoeja-tomthyran