Nyheter

Flera av lägenheterna i 77:an har saknat ventilation drygt en vecka. Men på torsdagen installerades en ny fläkt på taket.

Det var fläkten till lägenheterna ut mot vattnet som lagt av. HA Ventilation gjorde flera felsökningar utan framgång.

Vi kom som tur var ihåg att fläkten byttes för mindre än två år sedan och HA Ventilation fick då firman som sålt fläkten att ge oss en ny på garanti.

Fläkten sitter uppe på taket och montörerna måste ta sig upp genom en lucka i taket på plan åtta, krypa fram på den trånga vinden till en annan lucka för att ta sig ut på taket och fram till ventilationsröret där fläkten sitter.

Haveriet i Undercentalen för några veckor sedan då värmepumpsystemet började läcka utan att larmet gick visade sig kräva större insatser än väntat.

Det räckte inte med att installera ett nytt expansionskärl och fylla på systemet med 480 liter bioetanol. Det krävdes också en ny dator!

När Nordomatic, firman som installerade styr- och reglersystemet till värmepumpen 2011, kom hit för att lägga in nya koder i den gamla datorn vägrade den att starta igen.

Vi fick i all hast beställa en ny dator eftersom hela värmesystemet körs på fast inställning oavsett om vädret ändras när det inte finns någon dator som läser av och ställer om hur mycket värme som ska skickas ut i elementen mm.

En ny dator installerades i måndags av Jonas från Nordomatic och nu skickas larm till styrelsen igen.

Det krävs dock en del injusteringar och en "kontaktor" som var bränd i kopplingarna innanför datorn behöver bytas.

Det såg ut som en segelbåt som lagt till för att pröva fiskelyckan mitt i Hammarby sjö. Men det visade sig vara en grundstötning.

På fredag eftermiddag körde en polisbåt fram till segelbåten och poliser klev ombord. De satte fast ett par avspärrningsremsor på masten och lämnade sedan platsen.

På polisens hemsida kan vi läsa att segelbåten i själva verket kört på grund. Polisen hade tagit med sig den person som fanns på båten i land.

Enligt polisrapporten bedömdes att det inte är någon risk att båten flyttar på sig. Det står rejält på grund.

Sjökortet anger också att det är grunt i Hammarby sjö och de röda sjömärkena visar att man ska hålla sig borta därifrån.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2022/mars/25/25-mars-1657-ovrigt-stockholm/

 

 

En ny röd burk - expansionskärl till värmepumpssystemet- installerades i Undercentralen på måndagskvällen. Nu fungerar värmepumpen igen.

Men det krävdes 480 liter bioetanol för att fylla rörsystemet efter att det sprutat från det lilla hålet i den trasiga röda burken under flera dygn. Rörmokarna fick åka flera turer till grossisten för att hämta mer bioetanol.

Vi kommer att behöva kontrollera och eventuellt fylla på mer vätska de kommande dagarna tills hela rörsystemet fyllts upp, uppmanar rörmokarna.

En närgången titt nertill på den röda burken till vänster på bilden avslöjar ett litet hål. Därifrån har det sprutat ut bioetanol från värmepumpsanläggningen i flera dygn!

Den röda burken är expansionskärlet till anläggningen med rör som ser till att värmen från utluften från lägenheterna tas om hand vid fläktarna på vinden och omvandlar det till värme till elementen.

När fastighetsskötaren gjorde sin rondering i måndags såg allt bra ut. När nästan hela styrelsen besökte Undercentralen tillsammans med en energiexpert på tisdagskvällen såg allt bra ut. Han gav föreningen gott betyg för värmepumpsanläggningen.

Natten till onsdag kl 02:47 gick larmet från värmepumpen och den fidelixdator som håller koll på Undercentralen. 

Men larmet skickades inte vidare som ett mejl till styrelsen. Därför upptäcktes inte läckan förrän i dag, måndag förmiddag.

Kranen till till expansionskärlet är nu stängd, ett okänt antal liter bioetanol och ingrodd smuts på golvet är upptorkat. Men värmepumpen står stilla och vi köper mer fjärrvärme än normalt för att hålla igång värmen i elementen.

"Rörmokar-Robban" letar efter ett nytt expansionskärl och hoppas kunna få igång anläggningen redan i kväll.

Nordomatic som installerat programmet för att larmen ska skickas vidare utreder varför det upphört att fungera.