Nyheter

Låsmakarna var här på måndag förmiddag och öppnade dörren till förrådsrum F11 i korrdoren mellan garaget och 42:an.

Tjuven hade inte lyckats ta sig in i förrådsutrymmet, men hen hade uppenbarligen haft med sig en kofot eller liknande för det kraftiga slutblecket var allvarligt skadat.

Låssmeden har nu bankat ut slutblecket och fått dörrlåset att fungera igen. Ett nytt slutbleck kommer att monteras senare.

Han upptäckte också en fyrkantig dörrstopp, märkt "Dörrstopp", innanför dörren. Han varnade för att använda sådana för att ställa upp dörren genom att klämma in dem mellan dörren och karmen. Det riskerar att leda till att dörrens upphängning blir skev.

På bilden en godkänd, som skjuts in under dörren, och en icke godkänd dörrstopp, märkt "Dörrstopp".

 

Den tjuv som lyckades ta sig in i garaget har inte nöjt sig med att sno verktyg ur en bil och knycka ett par flaskor biltvättmedel.

Det är troligen samma tjuv som via garaget tagit sin i källargången till 42:an och försökt ta sig in i ett förråd.

Dörren till "förråd 11" har tydlig brytmärken och låset fungerar inte. Men av allt att döma har tjuven inte lyckats ta sig in i förrådsutrymmet.

Om hen gjort det eller bara saboterat låset får vi reda på när Låsmakarna kommer hit i början av nästa vecka och hjälper oss att komma in.

Det är mycket nu...bredband, garageport och hiss.

+ I morse skickade vi ut ett akutmeddelande via mejl och Facebooksidan om att bredbandet inte fungerade i föreningen.

Flera medlemmar hade ringt Ownits kundservice och styrelsen ringde Ownits företagsservice. Strax före klockan 10 kom bredbandet igång igen.

Företagsservice hos Ownit ringde och framförde en ursäkt till oss.

Felet uppgavs ha berott på att "en rad missades" vid uppdateringen efter nattens tekniska support på Södermalm.

+ I onsdags kväll skickade vi också ut ett akutmeddelande om att det inte gick att ta sig in eller ut ur garaget med hjälp av fjärrkontroll.

Uppkopplingen via fjärrkontroll till öppningsmekanismen hade gått ner. Som tur var fungerade det dock att öppna garageporten med tagg.

Dataserviceföretaget Bravida, som föreningen har avtal med, är inkopplade på att fixa felet.

Torsdag eftermiddag finns dock inga besked om när fjärrkontrollerna kan användas igen.

+ Hissen i 73:an studsar till mellan flera våningar sedan i måndags, då Trygga Hiss var här och började servicearbetet med att byta "styrskor" i samtliga hissar.

Montörerna hann bara med ett par hissar under måndagen innan de blev utkallade till en annan fastighet på akutjobb. Det verkar som att det då blev något fel på injusteringen vid insatsen i 73:ans hiss.

Vi har ringt Trygga Hiss dagligen sedan medlemmar hört av sig om den "studsande hissen" i tisdags. Arbetsledningen har varje gång lovat att skicka personal trots stor personalbrist på grund av många sjukdomar.

Men såväl onsdag som torsdag har de hissmontörer som funnits i tjänst skickats på akutjobb.

Torsdag eftermiddag utlovas med ännu större emfas att en hissmontör ska komma och fixa hissen under fredagen.

 

Någon gång under helgen lyckades en tjuv ta sig in i garaget. En medlem blev av med en mängd verktyg ur sin bil.
Vi vet inte om fler drabbats.
Men det gör det extra viktigt att påminna om vikten av att stanna och kolla att porten går igen utan att någon obehörig passar på att ta sig in. Både när man kör ut ur garaget och när man kör in.

Annu en cykel har blivit stulen på vår gård. Den här gången en ny "trehjuling" som kostat nästan 50 000 kronor.

Den medlem som drabbats berättar att hen satte på ytterligare ett lås efter varningen på föreningens hemsida den 3 november. Cykeln hade två "stöldsäkra" lås, bland annat ett kättinglås för flakmopeder.

Ändå blev cykeln stulen.