Nyheter

Det har tejpats upp lappar i portarna om att det blir avbrott i värmen och varmvattnet på torsdag 21 oktober kl 8 - 18.

Efter kontakt med fjärrvärmebolaget Stockholm Exergi har vi fått bekräftat att det inte är fejk-meddelanden.

Det är ett större avbrott som berör fastigheter ända från Folkungagatan till Anna Lindhs park. Det ska göras "underhållsarbete" och kopplas på en ny ledning från Ljusterögatan.

Stockholm Exergi har "missat" att informera oss i styrelsen via de vanliga kanalerna, där vi brukar få information om prishöjning o dyl.

Det är så ett monopolföretag kan agera utan följdeffekter.

Vi får acceptera faktum och hoppas på att det inte blir en kall dag torsdag nästa vecka.

Fjärrvärmebolaget informerar också om att det dröjer efter efter värmestoppet innan värmen och varmvattnet kommer tillbaka.

Det drar ihop sig. Helgen 15-17 oktober är det stora filterbytarhelgen OCH höststäddag. Den stora containern anländer på fredagen, och på fredagseftermiddagen finns också de närmare 500 filtren på plats för utdelning till alla medlemmar.

Styrelseledamöter finns på plats för att dela ut filter och plastsäckar för de smutsiga filtren, som ska läggas i containern.

Den tidigare styrelseledamoten Ulla Falkmarken hade som tur var sparat anteckningarna från filterbytet 2016, så vi har koll på hur många filter som behövs till nästan varje lägenhet.

Filtren finns bakom de tjocka elementen med ventilationsluckor i lägenheten. De är avgörande för ventilationen, och för att utsugen i kök och badrum ska fungera är det viktigt att filtren byts i alla lägenheter.

Medlemmar som inte klarar bytet själva kan höra av sig till portombudet i sin port.

Med hjälp av portombud, grannar och styrelse ska vi klara det här som vi gjorde förra gången.

Styrelsen hoppas att alla medlemmar planerar för att kunna delta.

Den som inte har möjlighet att vara hemma dessa dagar måste lämna en nyckel i tuben i ytterdörren och meddela sitt portombud eller styrelsen.

Bilderna visar var spännena sitter bakom elementen, ett på varje sida om filterlådan. De pressas utåt, sedan går det att fälla fram elementet för att byta filter.

Filtren kan hämtas:

Fredag 15 okt kl 16-19. Lördag 16 okt 12-15. Söndag 17 okt 10-13.

 

”Normal” städdag har vi sedan söndag 17 okt kl 11-13.

Coronareglerna är borttagna och vi kan åtminstone delvis återgå till det normala på våra träffar.

Det är 79:an som står för fikat och samkvämet efter vår gemensamma arbetsinsats. Portombuden planerar för städningen inomhus och trädgårdsgruppen leder arbetet på gården.

Styrelsens årliga inspektion av brandsäkerheten i föreningen kommer att utföras av ansvarige Dag Duberg under de närmaste veckorna.

Det är viktigt att portar och trapphus är fria från föremål för att brandmän inte ska hindras vid en utryckning. Där får inte finnas några cyklar, barnvagnar el dyl.

Ännu en helg med stopp i sopnedkastet i 75:an! Om än bara i ett rör den här gången.

Det verkar som någon eller några medlemmar ägnar sig åt storstädning på helgerna och samlar det som ska slängas i extra stora säckar som sedan trycks ner i sopnedkastet.

Vad än som är orsaken leder alltför stora föremål som trycks in genom sopluckan till stopp i sopsugsröret, och eftersom det är helg drabbar det extra många andra medlemmar eftersom företaget som sköter sopsugen, Envac, inte rycker ut för att rensa rören förrän det blir vardag.

Förslag på åtgärder kan sändas till

En medlem upptäckte en vattenläcka under kylen och frysen när han kom hem från semestern. Flera månader av elände följde.

Ett fuktmätningsföretag anlitades via föreningens försäkringsbolag. Överbelupna med jobb. Anländer efter några veckor. Konstaterades fukt i betonggolvet och vägg. Saneringsföretag rev upp parkett och vägg. Firma ställde upp dånande torkfläktar några veckor. Förhandling med medlemmens försäkringsbolag om ny parkett.

Nytt golv är ännu inte på plats.

Visst är det trevligt att få is i punschen utan att öppna frysdörren, eller bubbelvatten direkt i kylens dörr. Men om slangen från vattenkranen på andra sidan köket lossnar…

Försäkringsbolag larmar om ökning av dyra fuktskador från kök med kylar, frysar och kaffemaskiner direktkopplade till vattenledning.

Vitvaruföretagen vill naturligtvis sälja på oss alltmer avancerade apparater till allt högre priser. Men de ökade riskerna får kunden bära.

För föreningen innebär vattenskador kostnader för självrisken upp till 50 000 kronor. För medlemmen en mindre självrisk med desto mer elände.

Kolla alla vattenledningar. Stäng av kopplingar till diskmaskin, kyl/frys, kaffemaskiner när du åker bort. Och fundera gärna ett varv till hur viktigt det är med snabb is i punschen.