Nyheter

Det lär ha varit en ovanligt varm september. Men föreningens solfabrik avslöjar brutalt att dagarna snabbt blir kortare och att hösten är här.

Produktionen av solel på våra tak föll nästan ner till samma nivå som i mars, 2 690 kilowattimmar. Toppmånaden juni nådde vi 5 900 kWh.

Den totala elproduktionen hittills i år uppgår till 32 240 kWh. Varje kilowattimme producerad på taket är en besparing på 1-1,50 kronor, beroende på marknadspriserna på el.

Det kan jämföras med att före installationen av solpanelerna låg föreningens elförbrukning - hissar, belysning, fläktar, pumpar mm - på drygt 250 000 kWh per år. 

Det blir ännu en städdag i coronans tecken med social distansering som ledstjärna. Den utannonserade cykelauktionen skjuts upp till våren. Men vi hoppas ändå att många medlemmar har möjlighet att delta. Buskarna på gården har växt kraftigt och det behövs extra insatser för att beskära dem.

Fler sekatörer kommer att köpas in. Samling vid 11-tiden utanför redskapsrummet intill 44:ans port på gården.

Städgruppen och portombuden planerar för vilka städ- och grävinsatser som behövs.

Den här gången vågar vi oss på en fikastund efteråt. Men den får hållas utanför Snäckan, och begränsas till kaffe och bulle.

Nya klisterlappar för märkning av cyklarna – med ”2021-22” - finns att hämta på expeditionen från tisdag 29 september. Cyklar som är omärkta eller med daterade lappar riskerar att placeras längst in i cykelstället mellan 42:an och 44:an där blivande auktionsobjekt är uppställda.

En 20 kubikmeter stor container är beställd från Ragnsells för utplacering på gården fredag 9 oktober. Strikta regler gäller för vad som får slängas i containern: Förbud för elprodukter, målarfärg, kemikalier, bildäck, tryckimpregnerat trä. Fel grejer leder till en extra avgift för föreningen på 3 400 kronor.

Men städdagen kan också fungera som en dag att byta grejer. Om du har några möbler, barngrejer el dyl du tänkt slänga, placera dem vid sidan av containern på fredag. Sedan är det ”först till kvarn” som gäller. På söndag slängs det som är över.

Arbetet med att installera gemensam el i föreningen kommer att bli av den 6-9 oktober, meddelar Infometric som har uppdraget att sköta övergången.

Elmätarna till varje lägenhet ska bytas och det kommer att bli korta strömavbrott. Men hantverkarna behöver inte komma in i någon lägenhet eftersom mätarna sitter i Elrummet i respektive trapphus. Lappar som förvarnar om elavbrottet kommer att sättas upp i trapphusen när det är dags.

När de gamla elmätarna tagits bort upphör medlemmarnas enskilda abonnemang och övertas av föreningens fastighetsabonnemang. Det är med Telge Energi. Föreningen kommer senare att upphandla elleverantör, som vi hoppas kan ge ett lägre pris när vi köper el för samtliga lägenheter.

Övergången till gemensam el som godkändes på årsstämman innebär i första hand att vi medlemmar slipper de fasta avgifterna på elräkningen, som uppgår till drygt 1 200 kr/år inräknat avgifterna till elnätsföretaget och elhandelsföretaget plus moms.

Föreningen tar ett abonnemang för samtliga lägenheter, men varje medlem fortsätter betala för sin elförbrukning. Medlemmarnas elräkning läggs på månadsavgiften.

Den plats längs kajen som M/S Saltsjön hade är nu besatt av inte fullt lika vackra M/S Dessi.

Det är en cykel- och pendlarfärja som går mellan Kalmar och Färjestaden på somrarna. Ölandsbron är bara för bilar.

Ägs av rederibolaget Ressel, som också äger Lisen, Lotten och Emelie.

Tro det eller ej men Kalmarsund är blåsigt. Eller som Karlfeldt skrev:

"Välkommen upp på Kalmarsund, där farlig sunnan går."

 Dessi skulle egentligen ha vintervila nu, men har tagits upp till Stockholm för att kunna ersätta Emelie I och II när de ska in på varv för reparation, enligt Ölandsbladet. I maj ska Dessi tillbaka till Färjestaden.

Lasse Hallgren