Nyheter

S/S Saltsjön har flera år legat vid kajen nedanför BRF Sjöstaden. Men nu verkar det vara något på gång. Inte bara en ny flagga i fören. Vi är nog många som undrat, men Börje Paulsson har tagit ett steg till - han har tagit reda på det. Här ger han svar på våra frågor. Längst ner också en länk till rederiets hemsida.

Alerta medlemmar kanske har undrat över vad som kan vara på gång med vårt vackra blickfång ut mot vattnet, ångfartyget Saltsjön. Efter att ha verkat nästan övergivet under alla år det legat utanför oss har fartyget vaknat till liv igen. Bilar har kommit och åkt och folk har rört sig ombord. Vad händer? Jag har snokat upp lite information som kanske kan intressera våra medlemmar.

Innan Saltsjön hamnade hos oss för flera år sedan låg hon länge vid Skeppsbron. Till Hammarbyhamnen flyttades hon förmodligen därför att man inte ville ha båtar ligga passivt långtidsförtöjda vid turiststråket nedanför Slottsbacken. Förtänksamt nog lade man fartyget på den mest passande platsen i vår sjö för en vacker skärgårdsbåt, d v s just utanför våra hus. Skrovet fick godkänt efter varvsbesök för ett par år sedan. I juni eldade man upp under pannan och fartyget fick sina nödvändiga sjöcertifikat förnyade efter en kortare provtur. Kort därefter såldes Saltsjön till Walleniusrederierna. Därav den nya loggan OW på skorstenen. Med så goda ekonomiska resurser bakom (fem mans besättning krävs - kostsamt!) vågar man tro att Saltsjön går en ljus framtid till mötes och inte igen bara blir liggande i långsamt förfall.

Enligt vad folket ombord berättat kommer Saltsjön att ligga kvar utanför oss åtminstone över vintern. Hon är klar att användas och kan komma att göra några kortare turer innan jul. När detta skrivs, onsdag kväll, ligger hon med ångan uppe för en första tur till sin kommande hemmahamn på Ekerö redan i morgon torsdag. Saltsjön kräver en besättning om fem man

 Saltsjön är en av fyra, vill jag minnas, kvarvarande ångbåtar i drift i Stockholm.  I dag eldas Saltsjön med olja liksom alla andra fartyg som passerar oss. Därför behöver ingen vara rädd för smutsande kolrök när hon ligger utanför våra fasader, om nu någon skulle ha varit vara orolig för detta. 

Börje Paulsson

https://www.walleniuslines.com/PageFiles/2380/saltsjon_fakta.pdf

 

Är det någon som känner igen den här mannen? Han stod på lördagen utanför Miljörummet med fyra stora kassar med bland annat ölburkar. Han ringde med mobilen som han sökte någon som skulle komma och öppna.

Ett par rådiga medlemmar gick fram och frågade vem han var. När han inte gav något tydligt svar om att han hör hemma i föreningen uppmanade de honom att söka sig någon annanstans med sina kassar.

Sjöstads Nytt har flera gånger de senaste månaderna rapporterat om att utomstående verkar ha skaffat sig tillträde till Miljörummet, med extrakostnader för föreningen som följd.

Vi bör alla ta det här som exempel och rapportera om vi ser något konstigt vid Miljörummet.

Hösten och kylan kom ovanligt tidigt i oktober, rapporterar SMHI. Men även om våra solpaneler kom igång först i mitten av oktober levererar de redan el och sänker föreningens elräkningar.

Det är små tal hittills. Men drygt 600 kWh under ett par kalla veckor i oktober är värt att notera. Likaså att det motsvarar nära 700 kilo koldioxid.

Vi kan hålla koll både på vädret och elproduktionen här på hemsidan, genom att klicka på Solen längst upp till vänster: 

https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=BrfSjostaden#/dashboard

Invasionen av plåtburkar och aluminiumbrickor har återupptagits i Miljörummet!

Någon företagare använder föreningen för att dumpa sina sopor. Troligen med leverans per bil till Miljörummet.

Vi uppmanar medlemmar att tipsa styrelsen om ni ser eller hör något. 

Popstjärneregissören Jonas Åkerlund har fått kalla fötter, och hans bolag drar nu tillbaka överklagan mot t-banebygget. Det rapporterar tidningen Fastighetsnytt.

Företaget och dess ägare verkar ha insett att deras överklagan kunde skada deras renommé efter samtal med kommunen och regionen.

Några rader ur artikeln:  

"Företrädare för bolaget bekräftar för Fastighetsnytt att man tänkt om och att den överklagan som skickats till regeringen inte längre är aktuell.

– I en av oss initierad dialog med Stockholms stad och Region Stockholm har vi som fastighetsägare de senaste dagarna fått svar som stillar vår oro för vår fastighet på Blasieholmen. Vi kommer nu att fortsätta denna dialog och genomföra åtgärder för att säkerställa att vår fastighet inte skadas, säger Tori Skoglund, styrelseledamot i Fastighets AB Hovslagaren i en kommentar.

Fastighets AB Hovslagaren ingår i Jonas Åkerlunds bolagskoncern och äger en gammal fastighet bakom Lydmar hotel kallad Sillhovet 4. I den överklagan som lämnades in till regeringen förra veckan krävde fastighetsägaren att regeringen upphäver järnvägsplanen, i andra hand att den kompletteras med ytterligare skyddsåtgärder mot störningar. Överklagandet fick stor uppmärksamhet då det riskerat att kraftigt försena utbyggnaden av tunnelbanan och leda till fördyringar på upp till 100 miljoner kronor per månad.

Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, FUT, skriver i ett uttalande med anledning av att överklagan har dragits tillbaka att de viktigaste tillstånden för att börja bygga tunnelbanan till Nacka, Södermalm och Söderort är på plats inom kort och att arbetet med arbetstunnlarna kan påbörjas i år eller i början av nästa år.

– Det känns väldigt bra. Nu kan vi komma igång med våra arbetstunnlar som planerat, säger Martin Hellgren, avdelningschef för tunnelbanan till Södermalm, Söderort och Nacka, i en kommentar."

Länk till Fastighetsnytt: https://fastighetsnytt.se/2019/10/avslojar-fastighetsagare-drar-tillbaka-overklagan-av-nya-tunnelbanan/