Nyheter

Styrelsen har beslutat om föreningens budget för nästa år. Den innebär att månadsavgiften kan hållas oförändrad.

De låga räntorna på föreningens lån och valet av bundna räntor på 0,54 procent under tre år på de två lån som omsattes i somras gör att föreningen inte behöver oroa sig för följderna av Riksbankens hot om räntehöjning eller president Trumps hot om handelskrig.

Under 2019 investerade vi i laddplatser för elbilar i garaget och solpaneler. I budgeten för 2020 finns också utrymme för satsningar.

Styrelsen undersöker fördelar och nackdelar med att gå över till ”Gemensam el” i föreningen.

Det är en modell som finns i de flesta nybyggda bostadsrätter. Den innebär i första hand att medlemmarna slipper de fasta avgifterna på elräkningen, som uppgår till drygt 1 200 kr/år inräknat avgifterna till elnätsföretaget och elhandelsföretaget plus moms.

Föreningen tar ett abonnemang för samtliga lägenheter, men varje medlem fortsätter betala för sin elförbrukning. Medlemmarnas elräkning läggs på månadsavgiften.

Bostadsrättsföreningen är en stor kund och har därmed även möjlighet att få ner elpriset. Den el som alstras soliga sommardagar och då inte går åt till övriga anläggningar i föreningen kan också gå till lägenheterna.

Den största kostnaden för en övergång är installation av nya elmätare. Styrelsen ska nu ta in offerter för en sådan investering, och om det ser lovande ut anordnas ett informationsmöte för medlemmarna under början av året.

Här är lite mer information från ett företag i branschen om Gemensam el:

https://hsimd.se/tjanster/gemensam-el.html

Vi har fått fler barnvagnar och rollatorer i föreningen. Det har också lett till klagomål på att hissdörrarna stänger alltför snabbt och att man riskerar att bli klämd.

Våra hissar är inte lika elektroniskt avancerade som moderna hissar, men Trygga Hiss uppger att det går att ändra antalet sekunder som hissdörrarna hålls öppna. Vi har bett deras tekniker göra en sådan justering.

Det går även att använda ”öppna-knappen” inne i hissen för att förlänga öppettiden.

Det är snart ett år sedan vi fick våra rör stamspolade. Visserligen var det en stamspolning med flera års garanti, men Interspols stamspolare tipsade oss också om vad vi ska göra för att slippa se dem så ofta framöver. 

Inför storhelgernas matlagning känns det extra aktuellt att påminna om hur vi kan rensa rören i köket:

I köksavlopp blir det ofta stopp som orsakas av fett och andra matrester. Man sköljer av till exempel tallrikar, ugnsformar och till och med stekpannan. Sakta men säkert ökar beläggningen tills hela röret är igentäppt. Dessutom hårdnar det successivt. Flera år gammalt fett blir väldigt hårt. 

Mjöl som hamnar i avloppet kan lätt växa till en stor klump tillsammans med vatten, som sedan torkar och skapar en propp.

Torka av tallrikar och stekpannor med hushållspapper innan du diskar, oavsett om det är handdisk eller diskmaskin.

Tips: Det finns få saker som löser fett så bra som vanligt handdiskmedel. Genom att spola rören själv med varmvatten och diskmedel kan du hjälpa till att hålla rören fria från fett. Bästa tekniken för detta är att hälla ner några matskedar diskmedel i den ena vasken och spola hett vatten i den andra under cirka en minut. Detta gör man för att diskmedlet ska sjunka ner i röret respektive för att röret ska värmas upp. Därefter flyttar du kranen över till den vask där du har diskmedlet och spolar 4-5 minuter. På så sätt slipper du att diskmedlet löddrar.

 Om du ändå får stopp i avloppet: Ring Interspol 020 300 000.

Fler tips finns under den här länken: https://www.brfsjostaden.se/nyheter?start=75