Nyheter

En medlem som är synskadad föll och skadade benet i morse på vår gård. Han snubblade på en trehjuling som stod på gångbanan.

Det blev "bara en blodutgjutning på benet och inget allvarligare" den här gången.

Men det är en fullständigt onödig olycka! Och nästa gång kan det bli betydligt värre skador.

Därför uppmanar vi igen: Lämna inga leksaker, cyklar eller andra grejer på gångarna på gården. De gör det svårt att ta sig fram för alla funktionshindrade och kan ställa till med olyckor.

Vi kan alla hjälpas åt här: Om du ser något kvarlämnat på gången lyft det åt sidan, vare sig det är en trehjuling eller något annat som kan förhindra framkomligheten. Säkerheten är viktigare än om någon tycker att det är den ideala platsen att lämna sina grejer.

Det var många som protesterade när politikerna för ett par år sedan meddelade att stora delar av gatstenen längs kajen skulle rivas upp och ersättas med betongplattor till en beräknad kostnad på 8 miljoner kronor. När projektet inte genomfördes innan valet var vi många som hoppades att det var skrinlagt.

Men nu meddelar kommunen på uppklistrade lappar i portarna att arbetet med "ny beläggning" med betongplattor intill husen startar i slutet av maj och ska pågå till i höst, oklart när.

Stenarna lades för hand sommaren 1997, från Danvikstull till Skanstull. Ett imponerande arbete av stenläggarna gav oss en beläggning som skulle kunna hålla hundratals år. Det är inte känt hur mycket det arbetet kostade för kommunen.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har motiverat bytet till betongplattor med att "många cyklister reagerat" och klagat på att fotgängare går på cykelbanan.

– Det är ett problem med fotgängare i cykelbanan. Det har varit många som hört av sig och påpekat detta, sade Helldén till Stockholm Direkt. 

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ny-kajpromenad-pa-ostra-soder-ska-fa-folk-att-sluta-ga-i-cykelbanan/repqar!Wq1Z5oVtvgM1Ta0MuDyKbA/

 

Nu är den nya modellen med manuell tändning och automatisk släckning av lyset på plats i Grovtvättstugan.

Lysvredet kan vridas till valfri tid med tända lysrör, upp till 30 minuter.

Lyset i tvättstugorna tänds automatiskt när någon kliver in, och släcks några minuter efter att man gått. Så ser det ut i teorin, men i Grovtvättstugan lyser det även när ingen är där och ibland långt in på nätterna. Därför övergår vi nu till en nygammal lösning - "Tänd o Släck-modellen".

Ljusautomatiken i Grovtvättstugan går inte bara igång på medlemmars rörelser, utan också av tvättmaskinens, särskilt när den torktumlar. Ibland verkar det som lyset tänds bara någon går förbi i korridoren eller utanför fönstret.

Ljusexperter säger att det är oklokt att ha rörelseautomatik i tvättstugor just på grund av maskinernas rörelser och vibrationer.

I Grovtvättstugan har därför lysknappen återinstallerats. Vi hoppas medlemmarna kommer ihåg att släcka när de går. 

Men det är bara en tillfällig lösning. Elektriker Anders Eriksson har beställt en lysknapp, som man vrider på - typ äggklocka - och som släcks automatiskt efter valt antal minuter. Kommer snart i din Grovtvättstuga.

 

Vädergudarna har varit snälla mot takmålarna. Arbetet har gått snabbare än beräknat.

CC Tak & Plåt har kört högtryckstvätten och målat taket. Färgen kallas "skiffergrått" och är samma nyans som använts vid tidigare ommålningar.

Det som återstår är bland annat stuprännor och efterkontroll.

Det här gör att de medlemmar som skyddat sina balkonger med presenning lugnt kan ta bort dem, och de som plockat undan möbler och växter kan ställa ut dem igen. Och hoppas på snälla vädergudar även framöver.