Nyheter

Ingen försening av t-banan - överklagan dras tillbaka

Popstjärneregissören Jonas Åkerlund har fått kalla fötter, och hans bolag drar nu tillbaka överklagan mot t-banebygget. Det rapporterar tidningen Fastighetsnytt.

Företaget och dess ägare verkar ha insett att deras överklagan kunde skada deras renommé efter samtal med kommunen och regionen.

Några rader ur artikeln:  

"Företrädare för bolaget bekräftar för Fastighetsnytt att man tänkt om och att den överklagan som skickats till regeringen inte längre är aktuell.

– I en av oss initierad dialog med Stockholms stad och Region Stockholm har vi som fastighetsägare de senaste dagarna fått svar som stillar vår oro för vår fastighet på Blasieholmen. Vi kommer nu att fortsätta denna dialog och genomföra åtgärder för att säkerställa att vår fastighet inte skadas, säger Tori Skoglund, styrelseledamot i Fastighets AB Hovslagaren i en kommentar.

Fastighets AB Hovslagaren ingår i Jonas Åkerlunds bolagskoncern och äger en gammal fastighet bakom Lydmar hotel kallad Sillhovet 4. I den överklagan som lämnades in till regeringen förra veckan krävde fastighetsägaren att regeringen upphäver järnvägsplanen, i andra hand att den kompletteras med ytterligare skyddsåtgärder mot störningar. Överklagandet fick stor uppmärksamhet då det riskerat att kraftigt försena utbyggnaden av tunnelbanan och leda till fördyringar på upp till 100 miljoner kronor per månad.

Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, FUT, skriver i ett uttalande med anledning av att överklagan har dragits tillbaka att de viktigaste tillstånden för att börja bygga tunnelbanan till Nacka, Södermalm och Söderort är på plats inom kort och att arbetet med arbetstunnlarna kan påbörjas i år eller i början av nästa år.

– Det känns väldigt bra. Nu kan vi komma igång med våra arbetstunnlar som planerat, säger Martin Hellgren, avdelningschef för tunnelbanan till Södermalm, Söderort och Nacka, i en kommentar."

Länk till Fastighetsnytt: https://fastighetsnytt.se/2019/10/avslojar-fastighetsagare-drar-tillbaka-overklagan-av-nya-tunnelbanan/